25 فوریه 2023- دیابت یک بیماری شایع است که باعث بروز مشکلاتی در سطح قند خون می شود.

دیابت در بیشتر موارد، می تواند علائمی مانند تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار و خستگی ایجاد کند.اما یک متخصص اکنون می گوید که ممکن است علائم هشدار دهنده ی دیابت بر روی ناخن ها نیز قابل مشاهده است.

دکتر سارا وایت، در این باره می گوید: دیابت می‌تواند منجر به عفونت و آسیب‌ پذیری ناخن ها شود و به کسانی که این بیماری را دارند، هشدار دهد .با در نظر گرفتن این موضوع، دانستن علائم ناشناخته این بیماری در ناخن ها، مهم است.

دکتر وایت هشدار داد که تغییر در ناخن ها می تواند نشانه ای از دیابت کنترل نشده باشد و بدون مداخله زودهنگام، ممکن است عوارض بیشتری برای سلامتی ایجاد کند.

زرد شدن ناخن

تحقیقات نشان می‌دهد که دیابت می‌تواند پروتئین‌های موجود در ناخن‌های شما را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا فرآیندی به نام گلیکوزیلاسیون افزایش می‌یابد و همین فرآیند دلیل زرد شدن ناخن ها است.

او گفت: اگر رنگ ناخن‌های شما تغییر رنگ داده اند، می ‌تواند به این معنی باشد که برای مدتی قند خون شما بالا بوده است و چنانچه به دیابت مبتلا هستند، بیماری خود را به خوبی کنترل نکرده اید.

عفونت های قارچی

دکتر وایت گفت: عفونت‌های قارچی ناخن در افرادی که دیابت دارند، نیز شایع است.این به این دلیل است که افزایش سطح گلوکز می تواند باعث آسیب تدریجی به اعصاب و عروق خونی شود.با خون رسانی ضعیف تر و سطح گلوکز بالاتر، ناخن ها بیشتر در معرض خطر عفونت های قارچی هستند.

این متخصص گفت: سطوح بالاتر گلوکز همچنین به این معنی است که هر گونه باکتری در اطراف پا می تواند سریعتر به عفونت تبدیل شود.

ناخن هایی با بستر متورم

دکتر وایت گفت: بیماران مبتلا به دیابت باید بستر ناخن خود را بررسی کنند، زیرا اغلب ممکن است علائم عفونت را نشان دهند.به عنوان مثال، ممکن است بستر ناخن ها متورم و قرمز باشند و ممکن است در ناحیه ی پایه ناخن یا در پاهای خود احساس درد کنید.

او گفت: اگر متوجه شدید که مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر بستر ناخن یا عفونت‌های قارچی ناخن هستید، حتما سطح قند خون خود را چک کنید و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

ناخن های نازک

دکتر وایت توضیح داد ابتلای به دیابت سبب آسیب به عروق خونی می شود، هنگامی که گردش خون در پاهای شما کاهش می یابد، می تواند منجر به نازک شدن ناخن ها و احتمال شکافتن یا شکستن آن شود.

او افزود: وقتی ناخن آسیب می‌بیند، بیشتر مستعد عفونت‌های ناشی از خاک یا رطوبت است.

از سوی دیگر، برخی از طولانی ترین اعصاب بدن شما از مغز به انگشتان پا می روند، ابتلای به دیابت با آسیب به اعصاب محیطی، می تواند سبب کاهش حس لامسه در پاهای شما شود. این احتمالاً خطر آسیب دیدگی پا را افزایش می‌دهد، زیرا به طور تصادفی و بدون این که حس کنید ممکن با اشیایی برخورد کنید که به ناخن‌های پا آسیب برسانند.

ناخن های ضخیم

دکتر وایت گفت: همانطور که گفتیم ابتلای به دیابت سبب مستعد شدن ناخن ها به عفونت های قارچی می شود، عفونت‌های قارچی علاوه بر اینکه ناخن‌هایتان را به رنگی خاص در می آورند، همچنین می‌تواند باعث ضخیم‌تر شدن انتهای ناخن‌های شما شوند و این می تواند به تدریج روی ناخن پخش شود و باعث ضخیم و شکننده شدن آن شود.

او افزود: اگر ناخن به این مرحله برسد، به دلیل تیز شدن، و شکستگی می تواند به انگشتان کناری آسیب بزند. این تغییرات ناخن می‌تواند به خودی خود اتفاق بیافتد یا در افراد دیابتی در حین تلاش برای کوتاه کردن ناخن ضخیم شده رخ دهد که در هر مورد ممکن است به خطری برای ایجاد زخم پا تبدیل شود.

دکتر وایت افزود: بسیار مهم و کلیدی است که به محض تشخیص دیابت، به دنبال بررسی و تشخیص زودهنگام علائم آسیب عصبی یا مشکلات گردش خون باشید تا از عوارضی مانند ایجاد زخم یا عفونت و در بدترین موارد قطع عضو، جلوگیری کنید.

او اضافه کرد که هر فرد مبتلا به دیابت باید عادت کند که هر روز پاها و ناخن های خود را چک کند - حتی اگر قند خون او تحت کنترل باشد و احساس خوبی داشته باشد.

او افزود: اگر متوجه ی هر چیز غیرعادی و یا مشکلی در ناخن های خود شدید، در اسرع وقت با یک متخصص بهداشتی صحبت کنید تا ناخن های شما را معاینه و سلامت عمومی شما را چک کند.

منبع:

https://www.thesun.co.uk/health/21162850/hidden-signs-nails-diabetes/